اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای در گوشی‌های معمولی؛ ماهواره‌های Direct to Cell در مدار زمین

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

اینترنت ماهواره ای در گوش های معمولی

اسپیس‌ ایکس صبح امروز به وقت ایران اولین دسته از ماهواره‌های جدید استارلینک را که به سرویس Direct to Cell (سیستم ارتباط ماهواره‌ای برای گوشی‌های معمولی) ارتباط دارند، به مدار زمین پرتاب کرد.

بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی اسپیس‌ ایکس، موشک فالکون ۹ اسپیس‌ ایکس محموله‌ی شامل ۲۱ ماهواره‌ی استارلینک را از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا با خود به مدار زمین برaد. از ۲۱ ماهواره‌‌ای که صبح امروز پرتاب شدند، ۶ مورد مربوط‌به سرویس Direct to Cell هستند.

Direct to Cell اپراتورهای موبایلی را در سراسر دنیا قادر می‌سازد که «دسترسی یکپارچه‌ی جهانی به پیام‌رسانی، تماس و وب‌گردی» را به کاربران‌شان ارائه دهند.

ماهواره های استارلینک دایرکت تو سل

ماهواره های استارلینک دایرکت تو سل، ماهواره های کوچکی هستند که توسط شرکت اسپیس ایکس برای ارائه خدمات تلفن همراه در سراسر جهان طراحی شده اند. این ماهواره ها در مداری با ارتفاع 550 کیلومتری زمین قرار دارند و دارای آنتن های کوچکی هستند که می توانند مستقیماً با تلفن های همراه ارتباط برقرار کنند.

مزایا

ماهواره های استارلینک دایرکت تو سل دارای چندین مزیت نسبت به شبکه های تلفن همراه سنتی هستند:

  • پوشش جهانی: این ماهواره ها می توانند پوششی جهانی ارائه دهند، حتی در مناطقی که دسترسی به شبکه های زمینی دشوار یا غیرممکن است.
  • پهنای باند بیشتر: این ماهواره ها می توانند پهنای باند بیشتری را ارائه دهند، که برای پخش ویدیو، بازی های آنلاین و سایر برنامه های مصرف کننده سنگین داده مناسب است.
  • تاخیر کمتر: این ماهواره ها تاخیر کمتری نسبت به شبکه های تلفن همراه سنتی دارند، که برای برنامه های حساس به تاخیر مانند بازی های آنلاین و تماس های ویدئویی مفید است.

کاربردها

ماهواره های استارلینک دایرکت تو سل می توانند برای طیف گسترده ای از کاربردها استفاده شوند، از جمله:

  • ارتباطات تلفنی و پیام کوتاه
  • اینترنت پهن باند
  • پخش ویدیو و بازی های آنلاین
  • دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده

وضعیت فعلی

اسپیس ایکس اولین پرتاب ماهواره های استارلینک دایرکت تو سل را در سال 2023 انجام داد و انتظار می رود که این سرویس تا سال 2024 در دسترس عموم قرار گیرد.

سرویس Direct to Cell که اواخر مهرماه معرفی شد، در سال ۲۰۲۴ امکان ارسال پیام متنی را فراهم خواهد کرد و در سال ۲۰۲۵ «قابلیت صدا و داده» به آن اضافه می‌شود.

اینترنت ماهواره ای گوشی موبایل

اینترنت ماهواره ای گوشی موبایل

پیش‌ازاین، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات‌متحده (FCC) به اسپیس‌ایکس اجازه داده بود که یک پروژه آزمایشی برای سرویس خود انجام دهد. این پروژه استفاده از ماهواره‌ها برای دسترسی به اینترنت گوشی‌ها در سراسر ایالات‌متحده با استفاده از اپراتور T-Mobile را ممکن می‌کند.

خرید انواع لوازم جانبی گجت و ساعت هوشمند.

FCC به اسپیس‌ایکس مجوز موقت آزمایشی به مدت 180 روز داده است. این مجوز اولیه اسپیس‌ایکس را از انجام هر آزمایش دیگری، به‌جز بررسی عملکرد آنتن‌های ماهواره‌ای، محدود می‌کند.

اسپیس‌ایکس در ابتدا قصد داشت این مأموریت را در اواسط دسامبر به فضا پرتاب کند، اما با برخی مشکلات فنی مواجه شد که پرتاب را تا ابتدای سال 2024 به تأخیر انداخت. «ایلان ماسک» در ایکس گفت که ویژگی Direct To Cell قاعده بازی را تغییر می‌دهد و مشکل اینترنت مناطق دورافتاده را برطرف می‌کند. او همچنین گفت که ویژگی Direct To Cell با شبکه‌های اینترنت زمینی رقابت نخواهد کرد، زیرا تنها از سرعت 7 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

قابلیت Direct To Cell به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون زیرساخت زمینی مستقیماً به ماهواره‌های استارلینک متصل شوند.

ماهواره های استارلینک دایرکت تو سل می توانند انقلابی در دسترسی به اینترنت در سراسر جهان ایجاد کنند. این ماهواره ها می توانند پوششی جهانی، پهنای باند بیشتر و تاخیر کمتر را ارائه دهند، که برای طیف گسترده ای از کاربردها مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ

محصولات شگفت انگیز

خانه
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
0 لیست علاقه مندی ها